تغییر اهانت آمیز کلمه shia به shite :: روش روشن

روش روشن

دین،فرهنگ،سیاست



تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
رمزینۀ سایت

  • ۰
  • ۰

تا چند سال پیش اگر کسی به زبان انگلیسی می‌خواست درباره شیعه تحقیق کند، کافی بود در دایرةالمعارف یا در سایت‌ها دنبال واژه shia یا shiah بگردد. اگر مقام سیاسی یا مذهبی‌ای، در یک سخنرانی می‌خواست درباره شیعیان صحبت کند، از این دو کلمه استفاده می‌کرد، اما درست بعد از حادثه یازده سپتامبر که هواپیماها به برج‌های دو قلو خورد، بوش در اولین سخنرانی‌اش درباره تروریسم، زمانی که از شیعه حرف زد، به جای استفاده از کلمه shia از واژه Shiite استفاده کرد و خیلی زود همه روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی به پیروی از جورج بوش، نام شیعه را به صورت «شیت» تلفظ کردند و نوشتند.


کافی است سری به لغت‌نامه انگلیسی به فارسی بزنید و ببینید این کلمه چه معنایی دارد. ساده‌ترین و ادبی‌ترین کلمه‌ای که برای معنی Shiite می‌شود نوشت، «نجاست» است.


در تبلیغات رسانه‌ای خیلی زود کلمه shia با Shiite عوض شد و هیچ‌کس هم حرفی نزد. شیعیان هم هیچ اعتراضی نکردند و حتی مؤسسه یا مسئولی نگفت که این کلمه، توهین‌آمیز است. حتی خودمان هم باورمان شد و چند سایت شیعی که در لینک آن‌ها از کلمه Shiite استفاده شده بود، راه‌اندازی شد. انگار از اول کلمه شیعه به همین صورت نوشته می‌شد.
در جایی خواندم علی هیوز یکی از نویسندگان روزنامه «استرالیا دیلی»، درباره این تغییر توهین‌آمیز کلمه شیعه گفته بود: «تاکنون در روزنامه استرالیایی مطالب زیادی درباره اسلام و شیعه منتشر و از جمله از خود من هفت مقاله در این روزنامه چاپ شده که در همه آن‌ها شیعه را به صورت shia نوشته‌ام و به همین شکل نیز انتشار یافته است، اما اخیراً اتفاقات جدیدی در این باره افتاده است. آخرین مقاله‌ای که من برای «استرالیا دیلی» نوشتم، درباره نقش شیعیان در وحدت جهانی بود که طبق معمول و مطابق رسم‌الخط زبان انگلیسی، شیعه را به صورت shia نوشتم، سپس متوجه شدم سردبیر روزنامه، آن را به shiite تغییر داده است.
وقتی به سردبیر اعتراض کردم، وی با ذکر جمله‌ای توهین‌آمیز که معنای نجاست را برای مذهب شیعه تداعی می‌کرد، به من پاسخ داد و من به نشانه اعتراض همکاری‌ام را با آن‌ها قطع کردم.
همین نویسنده می‌گوید: «آن‌ها با این تحریفات برنامه‌ای در سر دارند و می‌خواهند چهره شیعه را در جهان خراب کنند. با این‌که آن‌ها سعی می‌کنند، باورهای ما را از بین ببرند، اما ما نباید تسلیم شویم. ما باید مبارزه کنیم و چهره شیطانی آن‌ها را نشان بدهیم تا همه ببینند این شاهزاده شیک‌پوش مهربان، جادوگری زشت و بیرحم است.»
علی محمدپور


  • ۹۲/۰۳/۲۰
  • محمد مهدی رضایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی