بایگانی مرداد ۱۳۹۲ :: روش روشن

روش روشن

دین،فرهنگ،سیاست



تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات
رمزینۀ سایت

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰


محمد عبداللهی

اشاره:
پیشرفت های فنی و اطلاعاتی صورت گرفته در یک قرن اخیر، موجب گسترش فضاهای ارتباطی گردیده و اتصال دورافتاده ترین نقاط زمین به یکدیگر را سهل الوصول کرده است. عصر انفجار اطلاعات به همراه ابداع ابزارها و شیوه های نوین ارتباطی، دنیای جدیدی را با مؤلفه های متمایز از دنیای قدیم پدید آورده است. در چند دهه اخیر اینترنت به عنوان یکی از جدیدترین و گسترده ترین وسیله ارتباطی بشر، سهم به سزایی در برقراری ارتباط میان آحاد بشر در اقصی نقاط عالم با اندیشه های گوناگون بر عهده داشته است و به ابزاری برای نشر آسان و گسترده اندیشه و آرمان فرقه ها و مکاتب فرهنگی، سیاسی و... تبدیل شده است.

 

تکنولوژی‌های نوین ارتباطی که امکانات همزمان و نامحدودی را برای افراد، فارغ از مکان قرارگیری آنان درجهان فراهم ساخته‌اند‌، خود عامل تولد جهان جدیدی شده‌اند که با عنوان «جهان مجازی(Virtual World) معرفی شده است. جهان مجازی برخلاف جهان واقعی، امکانات بی‌شماری چون سهولت دسترسی، بیست و چهار ساعته بودن، سادگی کار، هزینه پایین، گمنام ماندن کاربران در آن و سایر موارد را داراست. از طریق این جهان دوم می‌توان به آسانی به تجارت پرداخت، خرید کرد، آموخت، به منابع اطلاعاتی وسیع دست یافت، از تازه‌ترین اخبار مطلع گردید، سرگرم شد، به راحتی و در عرض چند دقیقه با یک کشور در یک قاره دیگر ارتباط برقرارکرد، هویت جدیدی یافت و در نهایت یک زندگی دوباره و نو پیدا کرد. اینترنت، علاوه برآنکه محیطی برای تبادل فرهنگی مهیا می‌کند و گذرگاهی برای دسترسی کاربران به فرهنگ‌های دیگر است؛ خود، نوعی فرهنگ یا خرده فرهنگ است که همه فرهنگ‌ها را در برمی‌گیرد و از همین روست که بر اساس شواهد بی‌شمار، در یک دهه اخیر فضاهای مجازی و اینترنت، نقش به سزایی در ناتوی فرهنگی و گسترش حوزه‌های نفوذ فرهنگ غربی و براندازی برخی نظام‌های سیاسی را در دیگر کشورها داشته‌اند.

  • محمد مهدی رضایی